فروشگاه لاکچری ستاره خرید نقد و اقساط خرده و عمده ظروف آشپزخانه و هتل و رستوران و کافه 09214436760
استار پلیت (StarHome) ظروف کافه و رستوران لاکچری ستاره

هر آنچه که درباره ظروف ملامین باید بدانیم

Thursday، ۱۷ Farvardin ۱۴۰۲

هر آنچه که درباره ظروف ملامین باید بدانیم

حتی اگر هرگز درباره ملامین نشنیده باشید به احتمال زیاد در یک بشقاب ملامین غذا خورده ­اید. از آنجا که این مواد منحصر به فرد سبک تر و با دوام تر از چینی است، بسیاری از

سالن­های غذا خوری برای پذیرایی به ملامین رو آورده اند تا دائماً مجبور به جایگزین کردن ظروف جدید به جای ظروف شکسته نباشند. از دیگر مزایای این ظروف آن است که حمل

سینی ­های بزرگ که تعداد زیادی بشقاب غذا خوری درون آن­ها است را برای کارکنان آسان­تر می­کند.

اما ظروف غذا خوری ملامین فقط شامل بشقاب و فنجان نیستند. انواع کاسه ملامین، سس خوری، سینی، و یا حتی چاپستیک از جنس ملامین نیز وجود دارد. ظروف ملامین همچنین می تواند در طیف گسترده ای از رنگ­ها و سبک­ها ساخته شود که این ویژگی باعث شده این محصول مورد استفاده زیادی داشته باشد.

داشتن اطلاعاتی در مورد ملامین می تواند برایتان بسیار مفید باشد. در این مقاله به چگونگی استفاده از این ظروف، نگهداری این ظروف و این که چه چیزی این ظروف را تا این حد منحصر به فرد کرده می­پردازیم. ملامین پلاستیک فشرده شده است. این ماده یک ترکیب صنعتی آلی است که طی ترکیب رزین ملامین با مواد تقویت شده ایجاد شده است. این بدان معنا است که برای استفاده روزمره و حجم مصرفی بالا مناسب است.

آنچه که باید درباره ظروف غذا خوری ملامین بدانید

حتی اگر کلمه ملامین را نشنیده باشید ولی حتما در این ظروف غذا خورده اید. از آنجایی که این ماده بی نظیر نسبت به جنس چینی سبک تر و با دوام تر است، بسیاری از غذاخوری ها به ملامین روی آورده اند تا جایگزین ظروف چینی که مدام در حال شکسته شدن هستند، کنند.

از مزایای دیگر خرید ظروف ملامین حمل و جابجایی راحت تر آن است ظروف ملامین فقط به بشقاب و لیوان محدود نمی شود بلکه انواع کاسه، نعلبکی ، سینی، رامکین، ظروف قیفی و حتی چاپستیک هم خواهید دید. ظروف غذاخوری ملامین از رنگ ها و سبک های متنوعی ساخته می شود که در موارد مختلف کاربرد دارد. داشتن اطلاعات کافی در باره ملامین در کسب و کارتان بسیار موثر است. برای شناخت بیشتر جنس ملامین و کاربرد و نحوه مراقبت آن متن زیر را دنبال کنید.

ملامین چیست؟

ترکیب شیمیایی ملامین در کاربردهای مختلف از جمله تولید لمینت، چسب، ظروف غذاخوری و موارد دیگر است. این پلاستیک سخت در رنگ ها و سبک های مختلف ساخته می شود. این ماده در ترکیب رزین ملامین با مواد تقویت کننده تولید می شود و در کاربرد روزمره مقاوم است.

آیا خرید ظروف ملامین و استفاده مداوم از آن بی خطر است؟

گزارشهایی مبنی بر اینکه ملامین خطرات بهداشتی دارد شایع است ولی بر اساس گزارش FDA سازمان غذا و دارو استفاده از ظروف ملامین کاملا” بی خطر و مطمئن هستند. مواد شیمیایی موجود در ملامین تا زمانی که غذای شما تا 160 درجه فارنهایت یا بالاتر گرم نشود مشکلی پیش نمیاید.

آیا ملامین برای سلامتی ضرر دارند؟

در بسیاری از گزارش ها در مورد خطراتی که  ظروف از جنس ملامین می­تواند برای سلامتی داشته باشد سوال شده است. با این حال، سازمان غذا و دارو امریکا FDA از نتیجه ارزیابی ایمنی و ریسک استفاده از ظروف از این جنس اینطور گزارش می­دهد که این نوع مواد پلاستیکی خطری برای سلامتی به وجود نمی­آورند. طی مطالعات در این زمینه این گونه نتیجه گیری شده است که مواد شیمیایی در ملامین به مواد غذایی منتقل نمی شود تا زمانی که مواد غذایی درون آن را تا ۱۶۰ درجه فارنهایت یا بالاتر گرم نکرده باشید.

برخی از محصولات ملامینی حاوی میزان مٌجازی از BPA است، که این مقدار مضر نمی باشد، با این حال بسیاری از برندها، ظروف غذاخوری ملامین فاقد BPA تولید می کنند. به علاوه بسیاری از تولیدات ملامینی مورد استفاده در آشپزخانه تاییدیه NSF ( بنیاد ملی علوم امریکا) را نیز دارند.

خرید ظروف ملامین

آیا می توان ظروف ملامین را در ماشین ظرفشویی قرار داد؟

گذاشتن ملامین در ماشین ظرفشویی برخلاف ظروف لعابدار، صد در صد مطمئن و بی خطر است. ملامین می تواند گرمای بیش از دمای توصیه شده در ماشین ظرفشویی را تحمل کند و به دلیل حفظ حرارت بالا، سریعتر از سایر ظروف استاندارد خشک می شود.

برخلاف ظروف چینی، ملامین­ها ۱۰۰٪ قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. در واقع، بسیاری از انواع سرویس­های ملامین توان تحمل دمایی بیش از دمای توصیه شده برای آب شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی را دارند. با وجود قابلیت حفظ گرما در ملامین­ها، آن­ها زودتر از بقیه ظروف خشک می­شوند.

استفاده از ملامین در مایکرویو

درست است که ملامین می تواند در دمای بالا مقاوم باشد ولی وقتی غذا داخل ان است نباید در مایکرویو گرم شود. همانطور که ذکر شد ملامین­ توان تحمل دمای بالا را دارد، اما زمانی که مواد غذایی درون آن است نباید گرم شود. به همین سبب استفاده از ملامین برای گرم کردن مواد غذایی در ماکرویو توصیه نمی­شود.

خرید ظروف ملامین

آیا ملامین شکستنی است؟

ملامین به سختی می شکند اما در مواردی که زیاد از آن استفاده شود لب پر می گردد. ولی در صورت افتادن بر روی زمین مانند ظروف چینی یا ظروف سفالی خرد و متلاشی نمی شود در واقع دوام بیشتری نسبت به سایر ظروف سنتی دارد. خرید ظروف ملامین به دلیل بادوام بودن محبوبیت بالای دارد زیرا در درجه اول کمتر نیاز به جایگزینی دارد و در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

به عنوان مثال، میزان جایگزینی سالانه ملامین حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است در حالی که جایگزینی ظروف چینی بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد است. بعلاوه، ملامین در برابر خراشیدگی چنگال، چاقو و سایر ظروف نسبتاً مقاوم است. برای ملامینهای بادوام تر مدل هایی با لبه و پایه محکم انتخاب کنید.

کمتر اتفاق میافتد که ظروف ملامین بشکنند اما امکان لب پر شدن این ظروف وجود دارد. یکی از محاسن ظروف ملامین این است که ریز و خرد نمی­شوند و به طور کلی نسبت تمام ظروف دیگری که از گذشته نیز مورد استفاد قرار می­گرفتند، با دوام ترند.

با توجه به مقاوم بودن، این جنس بسیار کمتر از ظروف دیگر از جمله  ظروف چینی نیاز به جایگزینی دارند و در نتیجه در دراز مدت بسیار به صرفه تر هستند.  به طور مثال ظروف ملامین ­سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز به جایگزینی دارند و این در حالیست که ظروف چینی ۵۰ تا ۱۵۰ درصد نیاز به جایگزینی دارند. به علاوه خط و خش چنگال و چاقو در ظروف ملامین نمی­افتد.   

ملامین نوعی عایق به حساب می­آید. به این معنی که دمای خود را در مقایسه با دیگر انواع پلاستیک به مدت طولانی ­تری حفظ می­کند و دیرتر تغییر دما می­دهد. بنابراین، هنگامی که می­خواهید غذا را در ظروف ملامین سرو کنید، ظروف گرم و سوزاننده نخواهند بود، زیرا دمای مواد غذایی در زمانی به اندازه مدت زمان سرو به ظرف ملامین منتقل نمی­شود پس دمای ظروف ملامین تغییری نمی­کند.  

از آنجا که ملامین عایق خوبی است، برای سرو غذاهای سرد و بوفه نیز مناسب است. ملامین برای سالاد بارها، بوفه­ ها و برای استفاده در یخچال های ویترینی، بسیار کابردی هستند. برای داشتن نما و ظاهری بهتر و برای اینکه مواد غذایی را خنک نگه دارید، می­تواند ملامین­ ها را در محفظه ای پر از یخ قرار دهید.

خرید ظروف ملامین

آیا ملامین گرما و سرما را می تواند تحمل کند؟

ملامین عایق است نه رسانا یعنی اینکه اگرچه ممکن است نسبت به سایر ظروف پلاستیکی دما را حفظ کند اما زمانی طولانی طول می کشد تا دمای آن تغییر کند. بنابراین ، هنگام سرو غذاهای گرم در محصولات ملامین، ظرف گرم نمی شود وتا حدی خنک باقی می ماند. از آنجایی که جنس ملامین در برابر حرارت مقاوم است جنس شیر آب گرم هم از ملامین ساخته می شود.

ظروف غذا خوری ملامین در کجا به کار می روند؟

به دلیل استحکام ملامین برای اکثر سالنهای غذاخوری، اغذیه فروشی ها، مهد کودک ها و باربکیو به گزینه مناسبی تبدیل شده است. طراحی این ظروف مانند جنس سرامیک است که حتی می توان در پذیرایی های شیک هم از آن استفاده کرد.

در نتیجه­ ی مقاومت و سبک بودن، ملامین به یکی از انتخاب­های پرطرفدار و مناسب در سالن­های غذا خوری و دیگر مکان­ها تبدیل شده­ است. مدل­هایی از ملامین وجود دارند که از نظر طراحی همانند ظروف سرامیکی دست ساز هستند و برای رستوران­های درجه یک مناسب­ اند.

بدلیل مقاومت ملامین در برابر شکستگی این ظروف برای سرو پیش غذا در رستوران های فضای باز، سواحل و کنار استخر مورد استفاده قرار می­گیرد. شما قطعا می­توانید ظروف ملامین متناسب با فضای رستوران خود را تهیه کنید و تنوع این ظروف باعث شده که آنها در کافه رستوران ­ها تا خانه های استیک مورد استفاده قرار گیرند.

ملامین­ ها­ کاربردهای مختلفی دارند انواعی از آنها را حتی در رستوران­های مکزیکی نیز می­توانید ببینید. هاون­های ملامینی که دقیقاً ظاهری شبیه به کاسه و دسته هاون­های سنتی دارند البته با وزن کمتر و قیمت مناسب­تر و  همچنین ظروفی که مناسب برای استفاده در رستوران­های چینی و استفاده بر روی hibachi grill  (نوعی گریل ذغالی که در ژاپن برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می­گیرد) است وجود دارند که الهام گرفته از طرح­های سنتی آسیایی هستند.

ده­ها مدل ظروف که از ملامین ساخته شده اند مشابه ظروف چینی و ظروف سرامیکی طرح دار و ساده موجود است و شما قطعا می­توانید طرحی مناسب با رستوران خود انتخاب کنید. ظروف ملامین­ بسیار متنوع هستند و هیچ طرحی از  ظروف چینی و دیگر ظروف نیست که جنس ملامینی آن وجود نداشته باشد.

خرید ظروف ملامین

آیا ملامین­ها مقرون به صرفه هستند؟

ظروف غذاخوری از جنس ملامین دارای قیمتهای مختلفی هستند که بسیاری از آنها مقرون به صرفه می باشند. سرمایه گذاری در خرید ظروفی از این جنس می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها نهایی شما گردد. ملامین­ با قیمت­های متفاوتی وجود دارند و قیمت بسیاری از آن­ها به صرفه است. استفاده از ملامین در واقع می­تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت برای شما باشد چراکه بر خلاف ظروف چینی و ظروف سرامیکی که در اثر ضربه و یا افتادن می­شکنند، محصولات ملامین با توجه به ساختار مقاومی که دارند سال­ها قابل استفاده هستند و با استفاده از محصولات ملامینی دیگر نیازی به جایگزینی مداوم ظروف به جای ظروف شکسته شده نیست.

اینکه ملامین در لیست مواد پلاستیکیِ بازیافت پذیر قرار می­گیرد یا خیر مشغله بسیاری از مصرف کنندگانی است که به سلامت زمین اهمیت می­دهند. ملامین در گروه ۷ مواد پلاستیکی قرار دارد و این بدین معناست که این مواد پر مصرف در بین پلاستیک­های معمول از گروه ۱ تا ۶ نیستند و نباید آن­ها را در سطل بازیافت ریخت. ملامین­ها مانند باقی مواد پلاستیکی قابلیت ذوب شدن برای استفاده مجدد را ندارند هرچند می­توان آنها را خرد کرد و به عنوان فیلر برای دیگر مواد پلاستیکی و یا کامپوزیت­های چوبی استفاده کرد.

دوست داران محیط زیست طرز فکر رستوران داران را نسبت به قابلیت بازیافت مواد ملامینی با تولید محصولاتی که از ۵۰٪ ملامین و ۵۰٪ بامبو تشکیل شده ­اند و تجزیه پذیر هستند تغییر دادند. دوام این محصولات مانند ملامین­های معمولی است و همچنین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند.

برای افزایش قابلیت استفاده از ملامین نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • اگر نیاز است که قبل از شستشوی در ماشین ظرفشویی، آن­ها را در آب بخیسانید، از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.
  • بر روی ملامین چاقوی اره­ ای نکشید.
  • از محصولات ملامینی در فرها و اجاق­های معمولی و در ماکرویو استفاده نکنید.
  • برای شستشو ملامین از مواد شوینده خشن و ساینده و همچنین سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
  • مواد سفید کننده برای شستن محصولات ملامینی بکار نبرید.

اگر به طور مداوم مجبور به جایگزینی ظروف شکسته هستید استفاده از ظروف غذاخوری از جنس ملامین به جای ظروف چینی قطعاً انتخابی هوشمندانه برای شما خواهد بود. این مواد منحصر به فرد هم شکننده نیستند و هم برای سرو غذاهای سرد و گرم میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و نیاز رستوران داران با وجود این ظروف که قابلیت استفاده چندگانه دارند مرتفع می­­­شود.      

آیا ملامین در چرخه بازیافت قرار می گیرد؟

بسیاری از مصرف کنندگان  برایشان سوال است که ملامین چگونه در چرخه بازیافت قرار می گیرد؟ملامین در در فهرست کدهای رزین پلاستیک شماره ۷ طبقه بندی می شود. این بدان معنی است که این نوع پلاستیک به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و در طبقه بندی های شماره ۱-۶ که بیشتر استفاده می شود نمی گنجد و نباید در سطل آشغال بازیافت شود. ملامین را نمی توان مانند سایر پلاستیک ها برای بازیافت ذوب کرد. با این حال، می توان آن را خرد کرد و به عنوان پرکننده برای پلاستیک های دیگر یا کامپوزیت های چوب استفاده کرد.

شرکتهای سازگار با محیط زیست مانند Elite Global Solutions Greenovations در حال تغییر تفکر رستوران داران در مورد بازیافت ملامین هستند. این ظروف غذاخوری که از ۵۰٪ بامبو و ۵۰٪ ملامین ساخته شده است در محیط زیست تخریب پذیر می باشند همچنین از ویژگی های ماندگار ملامین معمولی برخوردار و مانند همه ملامین ها در ماشین ظرفشویی بی خطر است.

روش نگهداری از ظروف غذا خوری ملامین

برای افزایش عمر ظروف غذاخوری ملامین، دستورالعمل های ساده زیر را دنبال کنید: 

  • اگر لازم است محصولات ملامین خود را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی خیس کنید، از یک ماده شوینده ظرفشویی با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • از چاقوهای اره ای و دندانه دار روی محصولات ملامین استفاده نکنید.
  • از ملامین در فرهای معمولی استفاده نکنید.
  • از محصولات ملامین در اجاق مایکروویو استفاده نکنید.
  • از پاک کننده های ساینده خشن، اسکاچ یا پد های تمیز کننده فلز بر روی محصولات ملامین استفاده نکنید. از یک پد اسکراب سبک استفاده کنید.
  • مواد سفید کننده کلر روی محصولات ملامین به کار نبرید.

اگر آن دسته از افرادی هستید که دائماً ظروف چینی تان در حال خرد شدن است خرید ظروف ملامین و استفاده از آن بهترین پیشنهاد است. ملامین یک انتخاب هوشمندانه برای سالن های غذاخوری و کارهایی که حجم زیادی مشتری دارد. بنابراین استفاده از این ظروف شیک و زیبا به شما پیشنهاد می شود.

مترجم: مریم قنبری و لیلا ملکی  

خرید ظروف ملامین

My title Page contents Page contents Page contents Page contents Page contents